tiistai 21. joulukuuta 2010

Palvelujen laadusta

Edellisessä jutussani jo käsittelin markkinatalouden jumalaisia totuuksia ja niiden paikkaansa pitävyyttä. Vielä tekee mieli jatkaa aiheesta. Meille nimittäin opetettiin koulussa myös, että kilpailu parantaa palvelujen ja tuotteiden laatua. Täyttä paskapuhetta. Kilpailu nimenomaan heikentää laatua. Otanpa tähänkin esimerkin.

Painettu puhelinluettelo on käynyt jokseenkin turhaksi. Ensinnäkään sieltä ei enää löydä mitään, toiseksi teksti on niin pientä ettei sitä vanhempi ihminen näe, ja kolmanneksi netin kautta löytää numerot ja osoitteet helpommin.

Olen vuosia tottunut hakemaan puhelinnumerot Enirosta - sama palvelu toimii myös Ruotsissa, sen käyttö on ollut helppoa ja nopeaa ja useimmiten numero myös löytyy jos sellainen vain on olemassa.

Jokin aika sitten luin lehdestä, että Eniro lopettaa ja ainoaksi (sic!) palvelun tuottajaksi jää Fonecta. Ikävää, ajattelin, sillä Fonectan käytöstä oli huonoja kokemuksia. Kokeilin tietysti heti miten Fonectan palvelu toimii. Huonosti. Paljon huonommin kuin Eniron. Sivusto on hankalampi käyttää eikä edes toimi niinkuin sen pitäisi. Sen lisäksi numerot löytyvät huonommin kuin Enirosta. Mistähän tämä johtuu, miksi huonompi palvelu pärjää kilpailussa paremmin kuin hyvä palvelu?

En keksi kuin yhden pätevän selityksen. Huono palvelu toteutetaan halvemmalla. Huono laatu on halvempaa kuin hyvä. Kilpailussa halvempi voittaa. Näin yksinkertaista se on.

Ihan samalla tavalla toimii vaikkapa terveydenhuolto. Huono laatu on halvempaa ja siksi laatua koko ajan huononnetaaan. Sama juttu Nokian vempaimissa tai Volvon autoissa. Huonoa on halvempi valmistaa. Halpa menee paremmin kaupaksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti